از عالیقاپو تا بازار حسنآباد با وزیر میراث
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۹۱۰۰۳
حدود سه هفته قبل بود که رئیسجمهور در نامهای به وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، خواستار عزیمت عزت الله ضرغامی به اصفهان شد. پنجشنبه هجدهم آذرماه، وزیر به اصفهان آمد و از عالیقاپو تا دروازه بازار حسنآباد را رفتیم و پرسیدیم و گلایه کردیم و شنید و البته که پرسشها همچنان ادامه دارد...
به گزارش خبرنگار ایمنا، دیروز پنجشنبه _هجدهم آذرماه_ عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور به اصفهان آمد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آنچه میخوانید مشروح پرسشهایی است که درطول پیمودن مسیر عالی قاپو تا دروازه حسن آباد ازسوی خبرنگاران مطرح شد و وزیر به آن پاسخ داد.
شیرین مستغاثی ازخبرگزاری ایمنا پرسید: آقای وزیر مدیر اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان تعیین نشد؟
عزت الله ضرغامی پاسخ داد: «این را ده بار پرسیدهاند!»
- اگر ممکنه به رسانهها هم توضیح بدید
- «قرارشد که روشن شود چکار کنیم. در این مورد تصمیم گرفتیم.»
- یعنی تصمیم نهایی شده؟
- «اجازه بدید، داره حل میشه. کلاً بحث ادارهکل استان اصفهان انشاالله به زودی حل خواهدشد. ما به زودی مدیرکل خوب و شایسته ای را با هماهنگی مدیریت استان معرفی میکنیم، انشاالله زیاد طول نمیکشد.»
ضرغامی سپس به حجرهای در نبش عالی قاپو وارد شد و ما برای پرسشهای بعدی منتظر ماندیم و بعدازآن همراه با وی به میدان نقش جهان وارد شده و از مقابل عالی قاپو به سمت بازار حسن آباد حرکت کردیم.
در این زمان یزدان روحانی خبرنگار خبرگزاری مهر پرسید؟ آقای وزیر شما از مسجد شیخ لطف الله هم بازدید داشتید، مرمت گنبد شیخ لطف الله را چطور دیدید؟
عزت الله ضرغامی پاسخ داد: «وضعیت مرمت مجموعه آثار فرهنگی تاریخیِ ما به هیچ وجه شایسته این سابقه تمدنی نیست. اناشالله باید یک فکر اساسی کرد. بودجه ۱۴۰۱ آخرین مراحل تصویب خود را در دولت گذراند و من دیشب تقاضایی از آقای رئیس جمهور کردم و البته از ایشان تشکر میکنم که این وقت را به ما اختصاص دادند، من به همراه معاون میراث فرهنگی آقای دارابی دیشب خدمت ایشان رسیدیم و یک گزارش از وضعیت اسفبار ابنیه تاریخی و میراث فرهنگی و گرفتاریهایی که در حوزه مرمت داریم خدمت ایشان مطرح کردیم، ایشان هم کاملاً همراهی داشتند و خودشان هم اطلاعات خوبی داشتند. قرار شد در بودجه ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ و سالهای قبل از آن انشالله بودجه مرمت، هم در ردیفهای بودجه و هم در تبصرههای بودجه، افزایش قابل توجهی پیدا کند، البته بخشی از آن الان انجام شده منتهی این رقم را اعلام نمیکنم و گذاشتهام بعد از جلسه دیشب با آقای رئیس جمهور که مجدداً این ارقام با تبصرهها قطعیتر شود که یک خبر خوش خواهدبود و بودجه مرمت افزایش پیدا خواهدکرد؛ اما اگر منظور شما این است که چقدر شایسته این مجموعههای تاریخی است باید گفت که اصلاً کفایت نمیکند یعنی ما فقط در اصفهان دو هزار بنای تاریخی داریم و برای مرمت آن در سال ۱۳۹۵ پنج هزار میلیارد تومان اعتبار لازم بود، حالا شما این رقم را با اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی ملی و استانی اصفهان مقایسه کنید و ببینید اصلاً قابل قبول است!؟ ضمن اینکه اگر قیمتها ثابت بماند بیش از صد طول خواهد کشید که این مرمتها انجام شود و البته هزار مرمت جدید دیگرهم موردنیاز خواهدشد. ان اشالله ما با افزایش اعتبارها بتوانیم به خصوص درمورد اصفهان که جایگاه ویژه در میراث فرهنگی دارد اقدامات قابل قبولی انجام دهیم.»
یزدان روحانی دوباره پرسید؟ دوهفته قبل اعضای کمیسیون فرهنگی به اصفهان آمدند و پیشنهادی مطرح شد که مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان و یکی دو استان دیگر که شرایط خاص دارند اختیارات ویژه داشته باشند، آیا این موضوع بررسی شده است؟
ضرغامی پاسخ داد: «کلا ازجمله سیاستهای من تمرکززدایی و دادن اختیارات ویژه به همه استان هاست که بتوانند در محل، تصمیمهای لازم را بگیرند و دائماً نیاز به هماهنگی با مرکز نداشته باشند. حتماً اصفهان یکی از مصادیق جدی این تصمیم گیری است.»
سپس شیرین مستغاثی از خبرگزاری ایمنا این پرسش را مطرح کرد: آیا برای ادامهی مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله نشستی با نخبگان میراث فرهنگی کُل ایران و نه فقط اصفهان برگزار میشود؟
ضرغامی در پاسخ چنین گفت: «ما اخیراً یک جلسهای با نخبگان و پیشکسوتان حوزه میراث فرهنگی که شامل باستان شناسان و اساتید دانشگاهها بودند برگزار کردیم و خبرش هم اعلام شد. درهفته آینده جلسه دوم من با تعداد دیگری از نخبگان این حوزه برگزارخواهدشد که تعدادی از آنها هم از شخصیتهای برجسته استانها هستند. هدف من از این نشستها استفاده از ظرفیت ارزشمند نظری و تئوریک این اساتید است. در جلسه قبل هم حرفهای بسیارخوبی زده شد که حتی مبنای بعضی تصمیم گیریهای ما شد. ان شاالله این جلسات را ادامه میدهیم و جمع بندی این جلسات را در صحنه عمل خواهید دید. اصفهان و مسجد شیخ لطف الله نیز از جدی ترین مصادیق این نکته است که ان شاالله انجام خواهدشد.»
در این لحظه شهرام امیری، روابط عمومی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشکری استان اصفهان اضافه کرد: همین الان پنج ساعت به بازدید عالی قاپو افزوده شد و از فردا تا عالی قاپو تا هشت شب پذیرای بازدیدکنندگان است.
و عزت الله ضرغامی نیز ادامه داد: «که پناهی باشد برای جوانها، برای مردم. نورپردازی خوبی هم دارد که مردم استفاده کنند.»
شیرین مستغاثی از خبرگزاری ایمنا بااشاره به هنرمندان صنایع دستی اصفهان سوال دیگری را پرسید: اصفهان شهر جهانی صنایع دستی است اما صنایع دستی این شهر وضعیت خوبی بسر نمیروند و متأسفانه هرازگاهی میشنویم که فلان استاد بزرگ را ازدست دادهایم. این هنرمندان ازدست میروند و جایگزینی هم ندارند چون تعاملی میان وزارت میراث فرهنگی و آموزش و پرورش وجود ندارد که صنایع دستی از دوران کودکی آموزش داده شود. لطفاً این موضوع را در اهداف اصلی خودتان قرارد هید.
و وزیر پاسخ داد: «قبول دارم. باشه، چشم، انجام میشود.»
شیرین مستغاثی ادامه داد: آقای وزیر شما به ما خبرنگارها و فعال میراث فرهنگی اجازه انتقاد میدهید؟ از این جهت می پرسم که گاهاً بنایی ثبت میراث فرهنگی است اما دراختیار سازمانی غیر از اداره کل میراث فرهنگی است و وقتی ما درخصوص شرایط آن بنا انتقاد میکنیم با برخوردهای تُندی مواجه میشویم.
عزت الله ضرغامی پاسخ داد: «تمام خبرنگاران و فعالان مجازی بازوی اجرایی ما هستند و در رسانهها و صفحات مجازیِ خودشان هرچه که فکر میکنند ضروری است یعنی انتقاد، اطلاع رسانی و آگاهی دادن نسبت به خطراتی که هست را مطرح کنند، شما انجام دهید اگر حرفی زدند به ما بگویید، ما با آنها برخورد میکنیم. ما از خبرنگاران و فعالان مجازی تشکر میکنیم و تصمیم داریم فعالترین و مثبتترین آنها که به درستی مسائل کشور را مطرح کرده باشند را حتماً تشویق کنیم.»
سپس سمیرا قاسمی، از خبرگزاری ایسنا منطقه اصفهان پرسید: گذر آقانجفی یک گذر پرحاشیه در پشت بافت تاریخی میدان نقش جهان است که احداث آن با تخریبهای بسیار همراه بود و مخالفتهای فعالان میراث فرهنگی باعث شد که شورای عالی معماری و شهرسازی به این گذر، نه بگوید. شهرداری برای این گذر کمیته داوری تشکیل داد و گفت طرحهایتان را بیاورید تا طرح برگزیده انتخاب و اجرا شود و درنهایت طرح شهرداری ازسوی شهرداری به عنوان طرح اول اعلام شد، طرحی که باعث میشد این گذر به خیابان حافظ راه پیدا کند. سوال من این است که موضع وزارت میراث فرهنگی درمقابل موضوعها و طرحهای اینچنینی چگونه خواهدبود؟
وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری پاسخ داد: «انجام برخی فعالیتهای عمرانی و خدماتی در شهرها که با قوانین میراث فرهنگی تعارضاتی پیدا میکند مسئله جدیدی نیست و سالهاست که این مسائل وجود دارد ولی آنچه که مهم است به عنوان موضع ما، حفظ میراث فرهنگی به عنوان هویت و شناسنامه ملت است، همان ملتی که میخواهیم به آنها خدمات دهیم. حفظ هویت آنها، حفظ میراث تمدنیِ آنها جزو جقوق اولیهی این مردم است بنابراین ما در اصولمان اصولاً معامله نمیکنیم و با همه وجود قوانین کارشناسیِ اولیهی خودمان را درارتباط با حفظ میراث فرهنگی انجام میدهیم، اما همین مجموعه میراث فرهنگی، مجموعههای کارشناسی دارد که این مجموعهها با تجربهی طولانی و بر اساس آئین نامههای دقیق کارشناسی اگر در یک جاهای خاص، مسائلی پیش بیاید که بایستی حل شود، آنها میتوانند بررسی خاص و موردی داشته باشند و پیشنهادهای کارشناسی دهند، نه آن چیزی که دیگران میگویند و توقع دارند. پیشنهادهای دقیق کارشناسی میدهند برای اینکه بعضی از معضلات حل شود ولی آنچه که مهم است همه اینها ذیل حفظ میراث فرهنگی در همه شرایط است. من درمورد این پروژهی خاص هنوز مطالعه نکردهام، بررسی میکنم و اگر نقطه نظری باشد پیگیری میکنم. مدیرکل میراث اولین محافظ و پشتیبان جدی میراث فرهنگی هنری خواهدبود.».
در ادامه، شیرین مستغاثی از خبرگزاری ایمنا با اشاره به مسئلهی فرونشست، درخواست کرد: آقای وزیر شاید موضوع فرونشست و اثرگذاری آن بر بناهای تاریخی اصفهان، مهمترین و جدیترین نگرانی ما است، در این خصوص وزارتخانه میراث فرهنگی به عنوان یکی از دستگاههای مرتبط چه تمهیداتی خواهداندیشید؟
عزت ضرغامی در پاسخ گفت: «هم خشکسالی و هم سایر پدیدههای جوی یکی از بازوهای تأثیرگذاری آنها که خیلی هم مهم است و نسبت به خیلی از چیزها اولویت دارد حوزه بناهای تاریخی است. من در سفری که دارم آخرین وضعیت آن را بررسی میکنم و اطلاعاتش را میگیرم. آن کاری که به ما مربوط میشود را سعی میکنیم درحد وُسعمان انجام دهیم. به هرحال استحکامسازی اینها خیلی مهم است چون بالاخره این بناها باید پایداری خود را مقابل همه این خطرات حفظ کنند. آن بخشی که به ما مربوط است ان شاالله انجام میدهیم و آن بخش هم که به دستگاههای یگر مربوط است باید با آنها تعامل کنیم.»
در میان همین پرسش و پاسخها بود که به سرای هنرمندان در دروازه حسن آباد وارد شدیم و هنرمندان این سرا یکییکی دردودل هایشان را با وزیر مطرح کردند.یک هنرمند گفت: اینجا همه اش خراب شده است. پنج شش سال است به شهرداری میرویم، میگوید بروید اوقاف، به اوقاف میرویم میگوید بروید میراث، به میراث میرویم میگوید بروید شهرداری!
- ضرغامی پرسید: مگر اینجا هم میراث فرهنگی است؟
- بله زیرنظر اداره اوقاف است
ضرغامی ادامه داد: خانمهای خبرنگار، شما چون خیلی دلتان به حق برای میراث فرهنگی می سوزد بی زحمت از اینجا دو تا گزارش بگیرید و هم به من بدهید و هم به مسئولین استان، که اینجا را چکار باید کرد که هم قوانین میراث به درستی رعایت شود و ابنیه حفظ شود و هم حداقل سرویس و خدمات را به این مردمی ارائه کنیم که اینجا کار میکنند.
سمیرا قاسمی خبرنگار ایسنا به وزیر گفت: این پاس کاریها بین میراث و سایر ارگانها در اکثر بناها وجود دارد. یک تصمیم گیری کلی لازم دارد.
سپس ضرغامی از صاحبان هنر در این سرا پرسید: صاحب غرفه هستید یا اجارهای است؟
- سرقفلی اوقافی داریم. این ساختمان، میراثی است.
در این میان عباس شیردلی، رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان گفت: استعفای خود را ارائه کردهام. شرمنده این هنرمندان هستم. هرروز کارگاههای آنها بسته میشود، شنیدهام که نفت و گاز را هم میخواهند به قیمت فاو خلیج فارس بکنند! خب ما چکار کنیم!؟
یکی از هنرمندان به وزیر گفت: من با صدا و سیما صحبت کردم و گفتم خدا پدر و مادر آقای احمدی نژاد را بیامرزد، گفتند چرا؟ گفتم بخاطر اینکه شغل ما را احیا کرد. گفتند چطوری؟
در این هنگام آقای ضرغامی صحبتهای این هنرمند را قطع کرد و به همراهان خود که برای ضبط صوت و تصویر ایشان را همراهی می کردد گفت: بچهها این صحبتها را گرفتید؟ و آنها گفتند الان میگیریم. ضرغامی گفت: احمدی نژادش را گرفتید؟ گفتند نه الان میگیریم.
سپس همان هنرمند ادامه داد: اولین کاری که کرد به تمام ادارات دستور داد که به هیچ عنوان جنس خارجی هدیه نکنید و به ارگانها دستور داد که صنایع دستی بخرید، به این ترتیب تولیدات ما را میخریدند و چندتا کارگاه به راه میافتاد. دوم اینکه برای ما بیمه را تهیه کرد. الان من میخواهم کارگر بگیرم اولین چیزی که از من می پرسد این است که بیمه میکنید؟ من می بی نم باید ماهی هشتصد نهصد هزارتومان بدهم و برای همین به او می گویم نمیتوانم و او هم نمیآید و میرود در موبال فروشی کار میکند!
ضرغامی در پاسخ به این هنرمند گفت: حرفت درست است.
این هنرمند ادامه داد: آقای ضرغامی ما مشکل مواد اولیه داریم، قیمت آن صدبرابر پارسال شده است! چرا مس باید اینطور باشد!
در این زمان هنرمند دیگری گفت: یک مشکلی که ما داریم این است که مس داخل بورس رفته است و قیمت آن روزانه بالا و پایین میرود درحالی که قبلاً نرخ آن ثابت بود و ما چک سه یا چهارماهه از مشتری میگرفتیم و او هم میتوانست کار خود را تولید کند ولی الان چون به صورت نقدی شده به ما میدهند قدرت تولید پایین آمده است.
و ضرغامی پاسخ داد: ان شالالله ما بتوانیم کاری کنیم که قیمت مواد اولیه صنایع دستی به خصوص مس ثابت بماند چون کار شما کار هنری است و نمیتواند با قیمت روز باشد.
و فرد دیگری گفت: آقای ضرغامی! دارایی مشکل دیگر ما است. مثلاً مصالح یک گلدان نقره ۱۰ میلیون تومان میشود، ما هم روی آن کار میکنیم و با قیمت ۱۲ میلیون تومان میفروشیم یعنی دوازده میلیون تومان در دکان من کارت میکشد اما دارایی دیشب به من گفته باید به دارایی هم پرداخت داشته باشی! وقتی یازده میلیون و دویست هزار تومان آن مصالح است و هشتصد هزارتومان مال خودم است چه چیز را به دارایی بدهم؟
ضرغامی سپس وارد مغازه این فرد شد و از کار او بازدید کرد.
در این حین هنرمند دیگری گفت: خواهش میکنم اینجا را درست کنید، خارجیها می آیند و میگویند عه عه شما اینجا کار میکنید! چرا اینقدر درب داغون است! آقای ضرغامی بگذارید سرِ ما بالا باشد.
و ضرغامی وارد مغازه دیگری شد و هنرمندی که پیشتر صحبت کرده بود با صدای بلندتری گفت: آقای ضرغامی! بیمه قالیبافها! آقای ضرغامی! بیمه را گفتما...
سپس شیرین مستغاثی از خبرگزاری ایمنا پرسید: آقای ضرغامی فکری هم برای موزه اصفهان بکنید. موزهای به ویژه برای صنایع دستی. تکلیف کارخانه ریسباف هم که همچنان مشخص نیست.
و وزیر پاسخ داد: «مشکل اینها موزه نیست»
در این بین یکی از حاضران در سرای هنرمندان دروازه حسن آباد گفت: سقف را ببینید چقدر سست است! کسی که به طبقه بالا میرود باید خیلی مراقب باشد!
در همین حین عزت الله ضرغامی نامهای برای یکی از افراد حاضر مینویسد و امضا میکند. از او پرسیدم که این چیست و آن فرد پاسخ داد: من میخواهم مغازه ام را تعمیر کنم اما از ترس میراث باید نصف شبها کارگر به مغازه ببرم چون اگر یک آجر روی آجر بگذارم می آیند مغازه را جمع میکنند.
سپس هنرمند دیگری به وزیر گفت: یکی از مشکلات ما با صداوسیما است که شما قبلاً وزیر آن بودید. صداوسیما با صنایع دستی همکاری نداشت یعنی صنایع دستی اصفهان را نمیشناسند. من چهل سال است در این شغل هستم، تمام خانواده ام در شغل هنری هستند. اقای ضرغامی ما بیشتر حمایت معنوی شما را میخواهیم، تسهیلات مادی نمیخواهیم؛ ما را حمایت معنوی کنید، اگر ما حمایت معنوی شما را داشته باشیم قطعاً صنایع دستی از این رکود و از این مرگ خاموشی که الان اتفاق افتاده نجات پیدا میکند و این مستلزم حضور بیشتر شما است.
سپس سمیرا قاسمی خبرنگار ایسنا گفت: آقای ضرغامی لطفاً دستور بدهید که کنگره نقد مرمت برای مرمت بناهای تاریخی با حضور متخصصان در اصفهان تشکیل شود. باید مشخص شود که خیلی از بناها چه روند مرمتی را طی کرده است.
و در انتها خبرنگاران بر انتخاب مدیری دلسوز برای اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری تأکید کردند و وزیر پاسخ داد: «ما به دنبال بهترین آدمی هستیم که در این شرایط اصفهان بتواند بهترین کارها را انجام دهد و بهتر از همه بتواند براساس سیاستها و راهبردهای ما عمل کند. ان شاالله تصمیمش را میگیریم و مرعوب هیچ کسی هم نیستیم.»
عزت الله ضرغامی در انتها گفت: «از همراهی شما ممنونم، از اینکه در همه این محیطها آمدید که معمولاً خانمها کمتر می آیند از شما تشکر میکنم و معلوم است پای کار خودتان هستید.»
کد خبر 540889منبع: ایمنا
کلیدواژه: عزت الله ضرغامی وزير ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی در اصفهان ضرغامی در اصفهان مرمت گنبد شیخ لطف الله صنایع دستی صنایع دستی اصفهان شهر جهاني صنايع دستي شهر خلاق صنایع دستی بودجه مرمت کارخانه ریسباف کارخانه ریسباف اصفهان موزه اصفهان موزه صنایع دستی اصفهان گذر آقانجفی رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان عزت الله ضرغامی وزیر عزت اله ضرغامی عزت الله ضرغامی انتخابات فرونشست زمین در اصفهان فرونشست بناهای تاریخی هنرمندان صنایع دستی بیمه هنرمندان بیمه هنرمندان صنایع دستی بیمه قالیبافان اثرات خشکسالی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اداره کل میراث فرهنگی میراث فرهنگی عزت الله ضرغامی ضرغامی پاسخ بازار حسن آباد استان اصفهان عالی قاپو شیخ لطف الله آقای ضرغامی وزیر میراث آقای وزیر ان شاالله حفظ میراث
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۹۱۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
قصه سنگلج به کجا رسید؟
اوایل اردیبهشتماه ۱۴۰۳ پریسا مقتدی ـ مدیر تماشاخانه سنگلج ـ از تخریب ساختمان همجوار این بنای تاریخی، که در سال ۱۳۸۸ به شماره ۲۷۴۶۹ در فهرست میراث ملی ایران ثبت شده است، خبر داد و با توجه به لرزشهایی که هنگام تخریب به این تماشاخانه وارد شده و از آنجا که این بنا روی قنات قرار گرفته و پیشتر هم فرونشست داشته است، ادامه تخریب ساختمان کناری و به دنبال آن گودبرداری و ساخت سازهای جدید را تهدیدی جدی برای تماشاخانه سنگلج اعلام کرد. از سویی، تخریب این ساختمان ظاهرا غافلگیرکننده بوده، چون آنطور که مدیر کل هنرهای نمایشی گفته آنها تا پیش از عید پیگیر بودند تا آن ساختمان به این تماشاخانه واگذار شود.
کاظم نظری ـ مدیر کل هنرهای نمایشی ـ نیز گفته بود: «شهرداری تهران بدون هیچگونه هماهنگی با وزارت میراث فرهنگی و گردشگری دست به این اقدام غیراصولی و غیرقانونی زده است و برای چالبرداری در این مکان باید از وزارت ارشاد و میراث فرهنگی مجوز بگیرد»، اما محسن سعادتی ـ معاون میراث فرهنگی استان تهران ـ به ایسنا گفت که «شهرداری پیش از تعطیلات نوروز از اداره کل میراث فرهنگی استان تهران استعلام گرفته بود و پاسخ به آن استعلام این است که طبق ضوابط حریم مصوب بافت سنگلج میتوانند ساختمان را بسازند.»
معاون میراث فرهنگی استان تهران که به تازگی از تماشاخانه سنگلج و ساختمانی که در جوار آن تخریب شده، بازدید کرده است، اظهار کرد: ساختمان را شهرداری تخریب کرده و زمانی که از آن بازدید کردم درحال تخلیه نخالهها بودند.
او در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود آنکه تماشاخانه سنگلج در فهرست آثار ملی ثبت شده و عرصه و حریم مشخص دارد، ساختمان همجوار آن تخریب شده و متعاقبا اجازۀ ساخت سازۀ جدید در عرصه و حریم آن داده شده است؟ گفت: مِلکی که تخریب شده است و برای آن استعلام گرفته شده بود، بنای تاریخی و میراث فرهنگی نبوده است. از طرفی، طبق ضوابط حریم، اگر یک بنای تاریخیِ ثبتشده داخل حریم مصوب دیگری قرار داشته باشد، مقررات و ضوابط آن حریم مصوب، ملاک خواهد بود. ساختمانی که تخریبشده در بافت تاریخی سنگلج بوده، پس ضوابط حریم این بافت شامل حال آن میشود. شهرداری استعلام گرفته و این موارد به آنها ابلاغ و تاکید شده است که ملاک باید ضوابط عمومی حریم مصوب باشد.
معاون میراث فرهنگی استان تهران درباره اینکه براساس ضوابطی که میراث فرهنگی ابلاغ کرده است، ساختمان همجوار تماشاخانه سنگلج تا چند متر اجازه ساخت دارد؟ گفت: ساخت و ساز باید مطابق با قوانین و ضوابط حاکم بر حریم بافت سنگلج باشد، که سازهها در حریم این بافت میتوانند ۱۲ متر ارتفاع داشته باشند.
سعادتی در پاسخ به برخی اظهارت درباره ساخت ساختمانی ۲۰ طبقه در جوار تماشاخانه ثبت ملی سنگلج، اظهار کرد: از این موضوع اطلاعی ندارم. آنها باید مطابق با قوانین و ضوابط حاکم در بافت سنگلج این ساختمان را بسازند، که طبق این ضابطه میتواند تا ۱۲ متر باشد. در این مورد، ضابطه عمومی حریم مصوب ملاک عمل ما است.
معاون میراث فرهنگی استان تهران در پاسخ به نگرانیهای تماشاخانه سنگلج درباره آسیب و خسارات احتمالی وارده به این بنای قدیمی، با توجه به لرزههایی که هنگام تخریب ساختمان همجوار به آن وارد شده و خطراتی که از بابت تشدید فرونشست پیشبینی شده است، تاکید کرد: هنگام ساخت سازۀ همجوار نباید خسارتی به ملک ثبت ملیشده تماشاخانه سنگلج وارد شود و معیارهای مهندسی و حفاری در حریم مصوب باید مدنظر قرار گیرد.
سعادتی در پاسخ به نگرانیهایی نسبت به عمق گودبرداری ساختمان جدید واحتمال ساخت طبقات بیشتر در زیر زمین که تماشاخانه سنگلج را در تهدید بیشتر قرار خواهد داد، گفت: درباره ساخت طبقات در عمق زمین اطلاعی ندارم. به هر حال میراث فرهنگی بازدیدهای مستمر خود را خواهد داشت تا مشکلی پیش نیاید. برای ما هم بناهای تاریخی که ثبت ملی شدهاند خط قرمز هستند. میراث فرهنگی در کنار تماشاخانه سنگلج است و تا جایی که بتواند از آنها دفاع میکند.
منبع: ایسنا
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری میراث و گردشگری