Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@20:11:31 GMT

ساز ناکوک کنسرت هفته فرهنگی اصفهان بر ایوان عالی‌قاپو

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۱۲۴۱۷

ساز ناکوک کنسرت هفته فرهنگی اصفهان بر ایوان عالی‌قاپو

آن‌طور که برخی کارشناسان به ایرنا می‌گویند، شاید آنچه هفته گذشته در این کنسرت مجازی روی داده، خطری به لحاظ صوت و میزان جمعیت در مترمربع متوجه تزیینات و سازه عالی‌قاپو نکرده باشد اما ماهیت این رویداد را نمی‌توان مثبت و فرخنده قلمداد کرد. نگرانی آنها از این است که این کنسرت مجازی فتح بابی باشد برای تایید و ادامه تبدیل شدن عرصه بناهای تاریخی در اصفهان  به سن کنسرت‌هایی که هر کدام به بهانه‌ای توجیه می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بار اول نیست که در یک بنای تاریخی اصفهان کنسرت برگزار می‌شود؛ پیشتر کاخ چهلستون شاهد برگزاری کنسرت بوده است و البته این تجربه را بناهای تاریخی دیگر هم در شهرهایی از جمله شیراز و تهران داشته‌اند.

از این گذشته در اصفهان هرساله میدان نقش جهان، بارها و بارها در رویدادهای مذهبی و مناسبتی از صدای بلندگوهای پرقدرت در امان نبوده و آنچنان به یک امر عادی و پذیرفته شده در این میدان تاریخی تبدیل شده که دیگر کسی معترض به  آسیب‌های ناشی از این رویدادهای پرجمعیت و پرسرو صدا نیست.

اجرای کنسرت در بناهای تاریخی غلط است

معاونت فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری برای گرامیداشت همزمانی اختتامیه هفته فرهنگی اصفهان و روز خلیج فارس، نه در میدان نقش جهان که در ایوان فاخر کاخ عالی قاپو اقدام به برگزاری کنسرتی کرد که تمام مجوزهای لازم را از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گرفته بود اما این مجوزها نتوانست دوستداران میراث فرهنگی و برخی کارشناسان مرمت و حفاظت را قانع کند که برگزاری کنسرت در چنین بنای تاریخی‌ای با در نظر گرفتن همه احتمالات ممکن، درست و به‌جا باشد.

آن طور که کارشناسان اداره‌کل میراث فرهنگی اصفهان می‌گویند هیچ بلندگویی در برگزاری این کنسرت استفاده نشده و تمامی میکروفون‌ها به دوربین‌ها متصل بوده‌اند. دکتر بهنام پدرام، کارشناس مرمت و حفاظت و عضو هیات علمی دانشگاه هنراصفهان اما معتقد است اجرای کنسرت در فضای بناهای تاریخی غلط است و آن را تایید نمی‌کند.

به گفته پدرام، بلندگوها عامل لطمه‌زدن به تزیینات ارزشمند معماری بنا هستند و از این جهت به دلیل استفاده نشدن از بلندگو در اجرای این کنسرت جای نگرانی نیست.

این کارشناس حفاظت بناهای تاریخی به ایرنا گفت: در این برنامه میکروفون سازها به دوربینی متصل بوده که کنسرت را برای سامانه مورد نظر پخش کرده است. صوت در این حد مشکلی برای فضای بنای تاریخی ندارد اما  نفس این کار به دلایل زیاد غلط است.

بناهای یگانه اصفهان، آزمون و خطاهای مکرر

وی در ادامه یادآور شد: تعدادی از  کارشناسانی که در میراث کار می‌کنند از دانش‌آموخته‌گان ما هستند که خیلی جدی کار می‌کنند و وقت‌شان را برای حفاظت از بناهای تاریخی می‌گذارند اما گاهی در تعامل با دیگر ادارات اتفاقاتی می‌افتد که ماهیتا درست نیست.

این کارشناس بر این باوراست که فضاهایی مثل عالی‌قاپو،هشت بهشت، چهلستون و مسجد شیخ لطف الله مکان هایی منحصربه‌ فرد هستند  و در تمام جهان یگانه اند؛ بنابراین انجام چنین برنامه هاییکه ایجاد حساسیت  و نگرانی برای متخصصان و کارشناسان می‌کند را به صلاح نمی‌داند.

عضو هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان افزود:  اینکه کنسرت در بناهای تاریخی،آن‌هم فضایی مثل عالی قاپو اجرا شود؛ شاید به نظر کار جالبی برسد؛ اما واقیعت این است که ما فضاهای زیادی داریم و حتی می‌توانستند در خود میدان این کار را انجام بدهند نه در بنای منحصر به فردی که دومی ندارد.

وی در ادامه گفت و گو با خبرنگار ایرنا از این ابراز نگرانی کرد که این اتفاق مجددا تکرار و صدمه‌ای ایجاد کند: در اجرای این کنسرت، اتفاقی برای بنا نیفتاده اما نباید دور از نظر داشت که در رفت و آمدها، بردن وسایل،  نقل و انتقالات احتمال حادثه و صدمه به بنا وجود دارد.

پدرام می‌گوید بسیاری از مرمت‌گرها روی در و دیوار عالی قاپو کار کرده‌اند و ذره ذره فضاهای آنحاصل زحمات مرمت‌گرهاست. بنابراین از نگاه او این بیم وجود دارد که اگر یک بار کاری مجاز اعلام شود امکان تکرار آن هم  وجود خواهد داشت و کم‌کم بناهای تاریخی به سن کنسرت‌ها تبدیل می‌شوند.

از نگاه هیجانی به عالی قاپو تا صلاح‌دید کارشناسان حفاظت

حسین احمدی رییس دانشکده حفاظت و مرمت دانشگاه هنر اصفهان با اشاره به اینکه صوت به خودی خود نمی‌تواند در ایوان ستوندار عالی قاپو مشکل ایجاد کند به ایرنا گفت: بار اضافه دینامیکی و ایستاتیکی برای عالی‌قاپو مناسب نیست و اگر تعداد افراد از یک حدی در مترمربع بیشتر شود به لحاظ وزن ایستا و دینامیکی مشکل ایجاد می‌کند. اما اگر تعداد افراد حاضر در این کنسرت در حد بازدیدهای روزانه بوده و وزن و فشاری به سازه نیامده بعید می‌دانم مشکلی ایجاد کرده باشد.

این کارشناس مرمت و حفاظت بناهای تاریخی نیز  بر این باور است که شاید استفاده از بناهای تاریخی برای چنین رویدادهایی جالب و در نگاه اول مثبت باشد اما توانایی بناهای تاریخی باید توسط کارشناسان میراث فرهنگی لحاظ شود و با مشورت آنها چنین کارهایی انجام شود.

در این رابطه شهرداری با مشورت کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان اقدام به اجرای کنسرت مجازی کرده است. فریدن اللهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری اصفهان از آنچه موجب تایید برگزاری این کنسرت در عمارت عالی قاپو شده گفت: کمیته‌ای مرکب از حوزه مدیریت بناها، پایگاه، کارشناسان فنی میراث فرهنگی و یگان حفاظت، برگزاری برنامه‌ها را در بناهای تاریخی بررسی و تصمیم‌گیری می‌کنند.

وی به ایرنا گفت که کارشناسان میراث فرهنگی در محل عالی قاپو و اجرای این برنامه حضور داشته‌اند و به لحاظ فنی و سیستم صوتی همه چیز تحت کنترل آنها بوده است.

قامت چهارصد ساله عالی‌قاپو

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان در مقابل این دیدگاه که برگزاری کنسرت در بناهای تاریخی مورد تایید کارشناسان حفاظت و مرمت نیست گفت: اینکه آیا باید با نگاه حفاظتی، این بناها را از حیض هرگونه انتفاع و بهره‌برداری خارج کنیم یا اینکه می‌توان در این بناها  برنامه‌های متناسب با شئونات آنها برگزار کرد، دو دیدگاهی است که در بین صاحب‌نظران این حوزه وجود دارد و هر کدام هم دلایلی برای این اصول مطرح می‌کنند.

وی در ادامه گفت ‌و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فراتر از اینها ما هم معتقدیم تا جایی که ممکن است برنامه‌ای در این بناها برگزار نکنیم مگر برنامه‌های ویژه، فاخرو متناسب که حیات و زنده بودن بنا را نشان بدهد.

آن طور که اللهیاری می‌گوید در جریان جزییات این برنامه نبوده و کمیته میراث فرهنگی برای اجرای آن تصمیم‌گیری کرده است. با این وجود معتقد است سازهایی که در بناهای تاریخی استفاده می‌شود باید کامل از نظر سنتی متناسب باشد و در این‌باره به همکارانش تذکر داده است.

او می‌گوید اولین موضوع و نکته مهم در بررسی این کمیته، انطباق نوع  برنامه‌ها با شان بناهاست و اینکه این موضوع برای آنها اهمیت زیادی دارد. فراتر از موضوع برگزاری ویژه برنامه هفته فرهنگی اصفهان و روز خلیج فارس باید گفت آیا به واقع اجرای این کنسرت حتی به لحاظ موسیقیایی می‌توانسته در شان، متناسب و همخوان با عمارت تاریخی و فاخر عالی قاپو باشد؟!

معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان و متولیان اجرای این کنسرت به همراه کمیته میراث فرهنگی با کدام ظرف و مظروف به این نتیجه رسیدند که این برنامه در قد و قامت فرهنگ و دیرینگی خلیج فارس و اصفهان است؟ و یا اصلا اگر چنین بود آیا برای نمایش این اقتدار ملی و سترگی فرهنگ می‌توان از روی هیجان بر فراز ایوان عالی‌قاپوی چهارصدساله آزمون و خطا کرد؟!

برچسب‌ها کنسرت موسیقی اصفهان بنای تاریخی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کنسرت موسیقی اصفهان بنای تاریخی کنسرت موسیقی اصفهان بنای تاریخی بناهای تاریخی اجرای این کنسرت فرهنگی اصفهان برگزاری کنسرت میراث فرهنگی بنای تاریخی عالی قاپو برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۱۲۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرمت بانیه تاریخی استان مرکزی شتاب می‌گیرد

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی، گفت: مرمت بانیه تاریخی استان مرکزی شتاب می‌گیرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، محمود مرادی نراقی پیش از ظهر امروز در بازدید مشترک با اداره اوقاف شهرستان تفرش از اجرای عملیات مرمت بنای تاریخی امامزاده محمد فم(ع) در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: امامزاده محمد تفرش از نسل حضرت سید سجاد امام زین العابدین (ع) و جد مقام معظم رهبری است، امامزاده محمد(ع) به عنوان قطب فرهنگی تفرش و یکی از زیبا‌ترین بناهای تاریخی مذهبی استان مرکزی به شمار می‌رود و به جهت اهمیت بنا باید مرمت و بازسازی آن مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: آرامگاه امام زاده محمد فم که به شماره 432 در تاریخ 5 اسفند 1341 به ثبت آثار ملی رسیده است، عملیات مرمتی امامزاده محمد فم در شهرستان تفرش که قبلا به صورت غیر اصولی انجام شده بود در چند مرحله با طرح مرمتی و با نظارت کارشناسی اداره کل میراث‌فرهنگی انجام شد و در این مرحله گنبد و بخشی از محوطه این بنای تاریخی دوره صفویه نیاز به مرمت دارد.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی اظهار داشت: پیرو انعقاد تفاهم‌نامه سه جانبه با اداره کل اوقاف و امور خیریه، هیئت امنا و شهرداری تفرش و با کمک ظرفیت خیرین این شهرستان مراحل پایانی مرمت این بنای تاریخی در دستور کار قرار گرفته است.

مرادی بیان کرد: این مکان مقدس دارای بقعه، ایوان، آستانه، حجره و حیاط است. در سردر ورودی امامزاده محمد هنرهای مختلفی به‌کار رفته است و دارای یک بنای مرکزی است که اصل بنا مربوط به اواخر قرن هشتم هجری و دوره ایلخانی است که بعد از آن تعمیر و بازسازی شده است. این بنای تاریخی توسط معماری زیبای یک اصفهانی انجام شده که از تزئینات، آجرکاری، کاشیکاری و نقاشی زیبایی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: در بازدید مشترک میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی و اداره اوقاف شهرستان تفرش، هیئت امنا و شهردار تفرش مقرر شد اجرای عملیات مرمت بنای تاریخی امامزاده محمد فم(ع) در شهرستان تفرش تسریع پیدا کند و در دستور کار قرار گرفت.

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • ساخت فیلم تاریخی جدید در ایران
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟
  • روستای فهرج کاندیدای بهترین روستا‌های جهانی گردشگری
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • تعطیلی بناهای تاریخی استان در نیمه اردیبهشت
  • مرمت بانیه تاریخی استان مرکزی شتاب می‌گیرد
  • توقیف خودروی تخلیه نخاله روی تپه تاریخی فرخ آباد
  • دستگیری دو نفر به دلیل تخلیه نخاله در حریم یک تپه تاریخی در البرز
  • معرفی ریسباف محور طرح های سرمایه گذاری گردشگری اصفهان